05 مهر 1403 - 14:30
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

تنش‌های منطقه‌ای، عامل نوسان موقتی قیمت ارز/ بانک مرکزی بازار را کنترل کرد

تنش‌های منطقه‌ای، عامل نوسان موقتی قیمت ارز  بانک مرکزی بازار را کنترل کرد
بازار ارز با توجه به تنش‌های منطقه‌ای دچار نوسانات مقطعی شد که این موضوع هیچ دلیل و فرمول اقتصادی ندارد.
کد خبر : ۱۶۷۰۲۳

به گزارش ایبنا، مهدی معصومی اصفهانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با توجه به تنش‌های منطقه‌ای که باعث نوسانات در بازار ارز می‌شود، گفت: بطور کلی رشد قیمت ارز ارتباطی به این موضوع ندارد که مثلا کدام دولت سر کار است. شاید یک دولت بتواند بطور مقطعی جلوی افزایش و نوسانات قیمت را بگیرد، اما ممکن است با یک اتفاق سیاسی و امنیتی داخلی و بین المللی دوباره با نوسان روبرو شود. در واقع این نوسانات هیچ فرمول و توجیه منطقی اقتصادی ندارد و به محض وقوع یک اتفاق و تنش سیاسی و امنیتی دستخوش تغییر و تلاطم می‌شود.

وی افزود: به هر حال باید طوری عمل کرد که بتوان قیمت دلار را تا پایان سال حفظ و قابل پیش بینی کرد که دولت چهاردهم هم بتواند با تدوین برنامه و قواعد ویژه این راه را پیش بگیرد، در غیر اینصورت قیمت ارز طبق فرمول همیشگی خود تا پایان سال راه خود را می‌رود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر بانک مرکزی هم به خوبی اوضاع را کنترل و مدیریت کرده و معتقدم این نوسانات با توجه به دلیلی اصلی آن یعنی تنش‌های منطقه ای، کاملا گذرا و موقتی است. البته این بدان معنا نیست که در صورت رخداد و تنش جدید در منطقه، باید منتظر ادامه تثبیت نرخ ارز باشیم؛ چراکه هر اتفاق داخلی و منطقه‌ای می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه نوسان قیمت ارز در روز‌های اخیر دلیل علمی و اقتصادی ندارد گفت: همواره هر نوسان و افزایش قیمتی در بازار ارز، ارتباط مستقیم با میزان تقاضا دارد. به عنوان مثال واردات خودرو و یا عدم تخصیص ارز دولتی می‌تواند حجم تقاضا را افزایش دهد. ضمن اینکه ما در ماه‌های اخیر چنین اتفاقاتی را شاهد نبودیم و میزان تقاضا در بازار ارز هم افزایش نداشته؛ در نتیجه دلیلی برای تداوم نوسانات ارزی وجود ندارد.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر